Wat met lichamelijke klachten tijdens de zwangerschap?

Wat met lichamelijke klachten tijdens de zwangerschap?

Mijn inspiratie rond de thema’s van deze blog(s) haal ik uit dagdagelijkse conversaties met andere zwangeren, patiënten, familie, collega’s, vrienden… De inhoud van deze blogs komt vooral van mijn eigen levenservaringen en ondervindingen, mijn vakkennis als osteopaat en mijn medische en paramedische achtergrond vanuit mijn studies ergotherapie en osteopathie.

Tijdens de zwangerschap kan je in meer of mindere maten te kampen krijgen met lichamelijk ongemakken zoals, pijn rond bekken/heupen/onderrug, zuuroprispingen, hoofdpijn, pijn tussen de schouderblaren, pijn aan de onderbuik (of bandenpijn), pijn aan of onder de ribben, …

Deze klachten behoren tot de categorie van ‘typische zwangerschapskwaaltjes’ maar dat betekent niet dat we ze gewoon moeten ondergaan tot de bevalling ons van alles verlost. Deze ongemakken zorgen ervoor dat je zwangerschap weer dat tikkeltje zwaarder wordt. Hieronder bespreek ik kort van waar de klachten komen en bij wie je terecht kan om ze onder controle te houden.

1/ De meest voorkomende en bij de dokters snel benoemd als bekkeninstabiliteit is pijn rond bekken en/of heup en/of onderrug. Je produceert tijdens je zwangerschap een bepaald hormoon (elastine) dat ervoor zorgt dat je weefsel gemakkelijk kan uitzetten voor de zwangerschap maar ook voor de bevalling. De hoeveelheid waarin dat hormoon geproduceerd wordt varieert dus ook in functie van hoever je in de zwangerschap zit. Daarbij komen nog een aantal factoren:

  • Bij sommige mensen is die hormoon regeling niet 100% juist
  • Daarbij komt dan ook nog eens je gewichtstoename en de ligging van je baarmoeder en baby
  • Is dit niet je eerste zwangerschap? Dan krijg je daar meestal ook sneller last van
  • En als laatste kan ook nog aanleg een rol spelen: ben je altijd al vrij soepel geweest en wat overstrekbare gewrichten gehad, dan ben je hiervoor ook veel vatbaarder

Dit is iets waar je zelf zeker iets aan kan doen, zowel preventief als curatief: Bewegen! Het hangt af van de mate waarin je er last van hebt welke soort beweging je kan of mag doen. Als je er niet teveel last van hebt dan kan je de sporten die je ervoor deed (buiten contactsporten) gewoon zo lang mogelijk blijven doen en daarna overschakelen naar zwemmen, fietsen, wandelen…

Indien je wel veel meer last hebt dan moet je zeker ook blijven bewegen maar dan moet dat veel gecontroleerder gebeuren en op een aangepast niveau. Dit in combinatie met stabilisatieoefeningen bij de kinesitherapeut en liefst ook nog behandelingen bij de osteopaat om het evenwicht in de bekkengordel te herstellen.

 

2/ Een andere niet zo aangename klacht is ‘het zuur’ hebben. Dit komt meer voor als je neerligt maar kan evengoed overdag ineens de kop opsteken. Weer heeft dat verdomd hormoon elastine hier mee te maken: de maagopening is ook een spier en verslapt mee waardoor er gemakkelijk zuur kan terugvloeien. Neem daarbij nog de druk dat je baby uitoefent op je maag (en dan hebben we het nog niet over de ongecontroleerde karate kicks die je maag soms moet incasseren) en je bent helemaal gesteld. De ligging van je kindje en die arm- en beenbewegingen kunnen ook pijn onder je ribben veroorzaken.

Hier kan je ook zelf aan werken via gecontroleerde ademhalingsoefeningen. Door je middenrif afwisselend op te spannen en los te laten duw je de baby op een zachte manier terug wat naar omlaag en geef je weer meer ruimte aan je maag en je ribben. Deze oefeningen kan je aanleren bij een gespecialiseerde kinesit of osteopaat. Als je wat kennis hebt van ademhaling tijdens yoga, pilates of mindfulness dan kan je het ook zelf gewoon eens proberen. Indien je voor de zwangerschap al een lastige maag had, dan ga je best langs bij de osteopaat om te zien of er geen spanningen zitten waardoor je vatbaarder bent voor reflux.

3/ Hoofdpijn kan zeer vervelend zijn en maakt je daarbij ook heel erg moe. Dit kan voor een deel hormonaal gebonden zijn: want het toffe hormoon dat je misselijk maakt, schakelt na 12 weken over in het hormoon dat je hoofdpijn geeft! Maar allesinds, ik heb het bij mezelf kunnen ondervinden dat je dat weg kan krijgen mits osteopathische behandeling. Meestal kan ik mezelf als osteopaat nooit zelf behandelen maar met hoofdpijn lukt dat dus gelukkig wel! Een aanrader dus bij aanhoudende hoofdpijn.

4/ Pijn tussen de schouderblaren komt veel vaker voor na de bevalling maar kan ook soms al tijdens de zwangerschap voor ongemakken zorgen, zeker als je een zittende job hebt. Je krijgt dan na een tijdje een zeurende pijn tussen de schouders en je kan geen houding vinden buiten echt rechtstaan en een rondje gaan wandelen of gaan neerliggen. Dit komt omdat alles aan de voorkant begint te groeien (borsten en buik) en dat begint te trekken aan de bovenrug die weer wat slapper is geworden dankzij onze vriend elastine.

Hiervoor kan je weer verstevigende oefeningen doen bij de kinesist en alles eens laten losmaken bij de osteopaat.

5/ Banden pijnen komen vooral voor tijdens periodes waarin je buik een groeispurtje neemt maar kunnen soms echt hardnekkig zijn. Dit is echt een typische ‘osteopatische’ klacht. We werken dan rond de baarmoeder banden zelf aan de voorkant van de buik maar zorgen ook dat heel het bekken mooi kan mee bewegen en mee groeien. Deze technieken zijn ook belangrijk om de bevalling vlot te laten verlopen: het bekken moet mooi kunnen uitzetten en het heilig been moet vrij zijn om naar voor en achter te kantelen.

Ziezo, dit waren alle klachten op een rijtje die ik het meest tegenkom in mijn praktijk. Daarnaast kunnen oude klachten verergeren of zelf juist verdwijnen tijdens een zwangerschap. Dus bij vragen, aarzel niet om mij te contacteren.

Contact info osteopaat (ikzelf) en kinesist:

Farah Meysmans, osteopaat D.O., farah@hetappel.be

Ellen De Boitselier, kinesiste, ellen@hetappel.be

Tot blogs!

Farah